Firmy świętują 25-lecia

Wrzesień 6 2017 09:28AM

Nieco ponad ćwierć wieku temu transformacja ustrojowa otworzyła wielu polskim firmom metaforyczne drzwi do rozwoju. Ale nie tylko. Stworzyła też szanse rozkwitu zagranicznym przedsiębiorstwom. Początek lat 90-tych to czas kiedy wiele z nich wkroczyło na rynki Europy Środowo-Wschodniej, a pierwszy przystanek zrobiło właśnie w Polsce. Jedną z nich był producent armatury sanitarnej, firma Kludi.

Początek lat 90-tych XX wieku to świt kompletnie nowej ery w rozwoju polskiej gospodarki. To właśnie wtedy powstało wiele prężnych dziś przedsiębiorstw. Wiele z nich startowało w garażach albo niewielkich lokalach. Większość jako niewielkie rodzinne biznesy, albo spółki dwóch- trzech bliskich znajomych. Dziś są to zatrudniające setki lub tysiące pracowników marki, które mają ugruntowaną pozycję nie tylko w kraju, ale i zagranicą.

Opowiadając o transformacji koncentrujemy się zazwyczaj na szansach jakie dała ona krajowym przedsiębiorcom. Często zapomina się przy tym, że była ona również początkiem nowego rozdziału dla wielu firm zagranicznych. A to dlatego, że lata 90-te to też czas kiedy na naszym rynku zaczęły działać firmy z Europy Zachodniej i innych części świata. Jak wyglądała ich droga rozwoju na wschodzie kontynentu? Z jakimi barierami przyszło im się mierzyć i jak wspominają ten czas? Opowiadają o tym między innymi pracownicy firmy Kludi, niemieckiego producenta armatury łazienkowej i kuchennej, zestawów natryskowych i systemów odpływowo-przelewowych, której historia w Polsce sięga dokładnie 25 lat.

W kwietniu 1992 roku firma stała się pierwszą zachodnią spółką z branży sanitarnej w Polsce. Sukces rynkowy zdecydował o budowie fabryki w Opolu. Ta inwestycja otworzyła drogę do dalszego szybkiego rozwoju firmy, szczególnie w zakresie obsługi rynków Europy Środkowo-Wschodniej. – opowiadają.

Ale początki wcale nie były łatwe. Ekspansja na wschód dla większości zachodnich firm oznaczała w praktyce mozolne budowanie od podstaw rynków zbytu. Pierwsze kontakty handlowe nawiązywane były stopniowo. Powoli rozrastały się w sieci sprzedaży. Zakładano kolejne oddziały i biura. Kludi w 1996 roku weszła na rynek Ukrainy (pierwsze, nawiązywane od 1998 roku kontakty przekształciły się w przedstawicielstwo z siedzibą w Kijowie). Później przyszedł czas na rynek rosyjski, czeski i słowacki.

Ale pierwszym krokiem była Polska, dlatego w tym roku tak uroczyście świętujemy jubileusz 25-lecia obecności KLUDI na polskim rynku – mówią przedstawiciele firmy.

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Agencje PR nie są obecne w spółkach Skarbu Państwa

    Automatyzacja treści i schyłek mediów opiniotwórczych to jedne z ważniejszych...

  • Oklejanie samochodów sposobem na skuteczną reklamę Twojego biznesu

    Biznes rządzi się swoimi prawami i wymusza na biznesmenach kładzenie dużego nacisku...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.